Saturday, August 15, 2015

MEMPERBAIKI DAN MUHASABAH



Assalammualaikum, memalam buta update blog sbb mau share something. U guys nampak picture atas tue kan, she's one of my fav person. Everytime aku feel down aku suka bongkar either twitter, facebook or instagram cik akak manis nie. Cik garam selalu share something yang bermanfaat untuk followers beliau and most of it beliau selalu buat aku rasa jatuh cinta dengan Allah swt.

For people yang lama kenal aku, im sure they going to say 'bajet alim. Padahal dulu gaya tuhan jak tau macam mana', yah memang aku dulu jajal, aku nda salahkan orang2 yang maybe akan cakap aku begitu. Aku maafkan. Tuhan terima taubat hamba2-Nya. Bila kau berubah, people going to say about you, ada yang bagi feedback positive and support dan ada juga yang mengata. Semuanya terpulang dengan diri sendiri macam mana mau adapt benda tue semua. Berubah memang bukan benda yanh senang lagi2 dari yang jahat ke baik sebab dugaannya banyak sangat. Eyala, itu caranya untuk tahu tahap kesungguhan kau untuk berubah. Alhamdulillah, bila niat kita baik untuk berubah sebab takut dengan Allah dan untuk cari redha Allah, In Shaa Allah dipermudahkan. Diri sendiri kena kuat hati. So, mana2 kamu yang tengah dalam process memperbaiki diri macam aku nie keep on moving, or yang sudah berjaya tue teruskan bantu yang lain untuk berubah.

What i'm going to share with u guys is about 'my jodoh pilihan'. Dulu aku selalu set mind aku yang aku mau jodoh aku orang senang,bekerjaya,setia,tanggungjawap,penyayang, yg ini calon jodoh yang aku sendiri tentukan dulu untuk diri aku sendiri. But its different now, semua berubah bila aku mula memperbaiki diri. Aku dulu membabs buta decide calon jodoh aku sedangkan aku lupa jodoh tue ditentukan oleh Allah swt. Since aku berubah, aku suda pandai fikir yang sebelum aku decide calon jodoh yang aku mau, aku kena perbaiki diri aku sendiri sepertimana type calon yang aku mau. Lets say, aku mau jodoh yang soleh, before aku mau type mcm tue aku kena baiki diri aku sehingga aku jadi perempuan solehah sebab Allah sudah janji 'lelaki yang baik untuk perempuan yang baik'. Selain tue, ada juga jodoh lelaki yang baik dgn perempuan yg nakal, itu sebab Allah tau lelaki tue orang yang dapat bimbing perempuan tue. Kesimpulannya, Allah swt adalah sebaik-baik perancang.

Kalau dulu, aku and kawan-kawan selalu cerita our type of husband yg mcm mna kami mau, our wedding dream hantaran brapa juta, but now alhamdulillah i've been surrounded dgn kawan-kawan yang positive and rational thinking. Kalau sekarang, we always talking and discussing and kadang2 bedebat sebab mau menang masing2 mau kahwin yang paling bajet. Bukan sebab ikut org or trend semata2, but we're thinking about our future selepas tue.

It depends dengan diri masing2. But for me to get yang baik and dapat membimbing perempuan macam aku nie, i have to change myself first. Cukup belajar menutup aurat dan master solat 5 waktu tue dulu supaya bila suda bersuami nnt kau nda lah membebankan lagi bakal suami kau utk tanggung dosa kau tue. Aku teruskan berubah ke arah lebih baik oleh sebab aku ingat berapa banyak suda dosa aku yang mama bapa aku tanggung selama aku nda behijab dan solat. Mama bapa aku yang banyak mendorong aku untuk berubah. Sometimes bila aku pandang muka mama bapa aku, aku sebak sebab aku teringat kesilapan aku bila aku telampau fikirkan dunia dari akhirat. Aku lupa yang bukan aku sorang yang menanggung dosa aku tapi mama bapa aku. Selalu minta ampun dengan mereka bila masa kamu ingat dosa2 kamu selagi kamu masi tanggungan mereka.

Bukan niat aku untuk tunjuk baik sebab aku sendiri dalam process memperbaiki diri sendiri dan muhasabah diri. Tapi sebab aku mau share moment aku nie. Berubah untuk dekat dengan pencipta tue lah semanis-manis perasaan, and thats what i felt bila berubah.

Apa-apa pun aku terima jodoh macam mana Allah tentukan untuk aku sebab aku yakin perancanganNya yang paling terbaik. And For you, aku doakan yang terbaik. Aku minta maaf sebab aku mengelak dari kau tapi sebab itu yang terbaik utk diri aku. Being a stranger sometimes bagus kalau bagi manfaat. Apa yang aku bt bukan sebab aku betrip or whatever, tapi sebab aku mengelak untuk macam2 benda. Aku x mau perasaan benci tue ada untuk kau sebb mcm yang kau tau aku dalam process memperbaiki diri. And i hope u understand what i mean.

One more thing, stay and be faithful with someone who loves you now, aku doakan jodoh kamu bekekalan. Love her and dont even think untuk tambah quota bila dia suda jd milik kau yang sah, satu suda cukup untuk bt kau bahagia, so stay with number one even kau mampu sekali pun untuk plus number 2,3 or 4. Sebab kau pernah jd kawan aku, aku harap kau ingat pesanan aku nie. Ingat bila Allah buka hati seseorang untuk kau maksudnya Allah bg kau amanah untuk jaga hati orang tue. Aku pecaya kau sendiri nda mau kaffarah dgn diri kau sendiri. U can say me 'betrip or what so ever',  bcz i dont even care. Sbb kau PERNAH jd kwn aku,penting utk aku dulu, aku ingatkan. Apa yang aku ingatkan dengan kau is based on my own experiences dan pengalaman orang lain yang berlaku depan mata aku sendiri. Jangan tunggu sampai kena tapi elak krna mengelak adalah lebih baik daripada mengubati.

People. Thanks for reading. In Shaa Allah aku akn update lagi bila ada kelapangan.

Selamat malam and loads of love from me.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment